Welke kansen biedt thematisch onderwijs?
Dit jaar is het leerteam ‘thematisch werken’ gestart met het verdiepen in goed zaakvakonderwijs, zoals geschiedenis, aardrijkskunde en natuur & techniek. Een aantal van de gebruikte methodes is bijna aan vervanging toe. De vraag was: kiezen we voor nieuwe methodes voor de afzonderlijke vakken, of gaan we in de toekomst de zaakvakken geïntegreerd aanbieden in aansprekende en leerzame thema’s? En hoe zorgen we ervoor dat het thematisch werken in de onderbouw doorwerkt naar de bovenbouw? De komende tijd gaan we onderzoeken welke kansen thematisch onderwijs biedt!
Waarom thematisch onderwijs? Kinderen ervaren de wereld als een geheel. Daarom is het logisch om kennis over verleden, ruimte en natuur op elkaar af te stemmen en in samenhang aan te bieden. We zien ook kansen om samenhang te creëren met andere vakken, zoals taal, rekenen en beeldende vorming (tekenen en handvaardigheid).
Kortom, het doel van thematisch onderwijs is om leerlingen kennis te laten maken met de wereld om hen heen, hen te laten verdiepen in verleden, heden en toekomst, en ze zo inzicht en begrip van hun omgeving te geven. Daarbij leren ze de opgedane kennis en inzichten toe te passen in de praktijk!
In de nieuwe BTW-periode verkennen we de voordelen van thematisch werken, waarbij we ons taalonderwijs ook in het thema willen verwerken. Zo ontdekken de leerlingen dat taal functioneel is!