Engels in de klas
Op onze school maken we gebruik van de methode Holmwoods, die zowel een digitale leeromgeving (voor huiswerk) als klassikale lessen biedt. We hebben bijgehouden hoeveel tijd elke leerling per week effectief heeft gewerkt in de digitale omgeving, zowel thuis als op school. Dit geeft ons een goed beeld van het leerproces van de leerlingen.
In de onderbouw werken we met de methode Kids, in de bovenbouw gebruiken we de methode Tweens. We hebben onze collega’s gevraagd om zowel de sterke punten als de knelpunten van de methode te benoemen. Uit de tussenevaluatie kwamen de volgende bevindingen naar voren.
Kids: We zijn tevreden, maar de overgang naar Tweens in de bovenbouw is vrij groot. Het is belangrijk om de kinderen beter voor te bereiden op actief spreken.
Tweens: We zijn niet helemaal tevreden met de klassikale lessen. De lessen moeten aangepast worden om beter werkbaar te zijn. Ook zien we enkele hiaten in het leerwerk, zoals het ontbreken van woordjes leren, wat in het voortgezet onderwijs problemen kan veroorzaken.
De volgende stap is dat het leerteam Engels in gesprek gaat met een medewerker van Holmwoods om te bekijken hoe we de klassikale lessen beter kunnen afstemmen op de behoeften van onze leerlingen.