Sociaal-emotioneel leren
Kinderen brengen een groot deel van hun jeugd op school door. Of ze het nu willen of niet: ze leren met andere kinderen omgaan, maar vooral met zichzelf! Dit is de kern van sociaal-emotioneel leren.
In dit bericht willen we u graag informeren over hoe we als leerteam, samen met de rest van het team, aan de slag zijn gegaan met sociaal-emotioneel leren. De Bijbel en onze kernwaarden zijn belangrijke aspecten binnen onze school, die we direct koppelen aan gedrag. Daarnaast werken we met het PCM-model, waar u mogelijk al eerder van hebt gehoord. De manier waarop we met elkaar omgaan, de afspraken en regels die we hanteren, en de aandacht voor het welbevinden en de sociale vaardigheden van onze leerlingen, zijn onlosmakelijk verbonden met sociaal-emotioneel leren.
Momenteel zijn we als team op zoek naar een nieuwe, passende methode voor sociaal-emotioneel leren. Om een weloverwogen keuze te maken, hebben we al twee SOVA-methodes (sociale vaardigheden) uitgeprobeerd en bevinden we ons nu in een proefperiode met de derde methode. We hopen voor de zomervakantie een keuze te kunnen maken.
Omdat sociaal-emotioneel leren niet alleen op school plaatsvindt, maar ook thuis en in andere sociale omgevingen, zullen we u op een later moment meer informatie geven over de gekozen methode.