De ‘witte kast met bakjes’
Paraplu´s, nepbloemen, wanten, regenjassen, maatbekers, babyspullen, en nog veel meer kwamen er binnen na onze oproep voor spullen voor in de huishoek. Wat zijn wij en de kinderen blij met al deze spullen. Maar wat hebben we ermee gedaan?
Onze huishoek is aangepast en de kinderen spelen nu misschien wel met die tas, die eerst bij u in de kast stond. Per seizoen voegen we nieuwe spullen toe. In de herfst een paraplu en regenjas, in de winter wanten, sjaal en een muts en lichtjes voor in het huis. In de lente komen er fleurige bloemen in de huishoek te staan en in de zomer staat er naast de huishoek een zwembadje.
We hebben themabakken rondom verjaardag, koken en bakken, schoonmaken, dieren, dokter, etc. Deze voegen we soms toe aan het spel, om er verdieping in aan te brengen.
En misschien heeft u thuis ook wel eens iets gehoord over ‘de witte kast met de bakjes’. Als leerteam rijke leeromgeving hebben we het afgelopen jaar nagedacht hoe we de hoeken kunnen verrijken. Eén van de nieuwe elementen is deze ‘witte kast met de bakjes’. In deze kast zitten loose-parts: allemaal losse materialen die ze bij hun spel mogen gebruiken, zoals cijfers, letters, poppetjes, kurken, regenbogen, houten blokjes, etc. We hebben materialen gekozen die fantasie en nieuwsgierigheid prikkelen, spelverdieping stimuleren, de verschillende leerlijnen terug laten komen en uitdagen tot eigen spelvormen, oplossingen en creativiteit.
Om tot rijk spel te komen en kinderen te laten ontwikkelen in de zone van naaste ontwikkeling is een rijke leeromgeving belangrijk. En we zien met deze veranderingen prachtig spel ontstaan.
Als leerkrachten genieten we, net als de kinderen, van de creatieve bouwwerken die dit oplevert in de bouwhoek.