Kwink op school
‘Adem in…. Adem uit….’ Zo klonk het advies van een kleuter nadat er twee tegen elkaar gebotst waren en er flink wat tranen kwamen. Een andere kleuter schoot te hulp en gaf dit advies.
‘Als ik verdriet heb, ben ik het liefst alleen. Ik hoef geen arm om me heen’. Zo verwoordde een bovenbouwleerling zijn behoefte bij de emotie verdriet.
Deze uitspraken zijn het gevolg van het werken met de methode Kwink. Misschien hebt u de posters van Kwink (de Kwinkslagen) wel in de klassen zien hangen of in de afgelopen periode wel iets van uw kind gehoord over de “Zelfonstpanner” , de “Aardigspreker” of de “Zelfvertrouwer”. We horen de kinderen er in de groep regelmatig op terugkomen en als leerkrachten kunnen we steeds bepaald gedrag terugkoppelen naar deze kwinkslagen.
We zien dus positieve effecten van het werken met Kwink als het gaat om het omgaan met elkaar. Maar ook de kernwaarden van onze school hebben raakvlakken met deze onderwerpen. We willen de methode Kwink met deze kernwaarden verbinden om zo de sociaal-emotionele vaardigheden (uit de methode Kwink) te verbinden met onze identiteit en normen en waarden (vanuit de Bijbel en onze kernwaarden). Op die manier komen we uit bij de stam van onze kernwaardenboom: God liefhebben boven alles en de naaste als onszelf.
Hiervoor hebben we op studiedagen tijd gemaakt en met alle collega’s ideeën uitgewisseld over de manier waarop we het met elkaar kunnen verweven. Dit gaan we als team verder uitwerken. Wilt u meer weten over de methode, dan kunt u informatie vinden in dit oudermagazine.