KIJK!

Vorige keer las u vanuit ons leerteam over de verrijking die we in onze hoeken hadden aangebracht. Over de nepbloemen, regenjassen en de wanten die nu steeds in onze huishoek gerouleerd worden.
Maar afgelopen periode zijn we meer achter de schermen bezig geweest met het leerlingvolgsysteem KIJK!

Bij de kleuters werken we met KIJK!. U ziet hier wat van als de kinderen hun rapport meekrijgen. KIJK! helpt ons om te observeren en doelen te stellen voor onze leerlingen. We werken vanuit ‘beredeneerd leerstofaanbod’. Dit houdt in dat we veel van de doelen terug laten komen in onze leeromgeving, routines en terugkerende activiteiten. Op deze manier komen veel doelen dan ook steeds weer langs en is er veel mogelijkheid om te leren en te ontwikkelen. We hebben dus heel bewust nagedacht hoe we onze hoeken zo kunnen verrijken dat veel doelen steeds weer terugkomen.

Sommige doelen komen niet op deze manier aan bod en tijdens het voorbereiden van het thema bedenken we hoe we deze doelen tijdens het thema aan bod kunnen laten komen. Betalen met geld is hier een voorbeeld van. Bij een aantal thema’s per jaar bieden we dit dan bewust aan in de kringmomenten en oefenen de kinderen hiermee in de themahoek. Soms pakken we ook doelen die ook in de leeromgeving, routines en terugkerende activiteiten aan bod komen, maar waarvan we vinden dat het belangrijk is dat de groep deze wat extra oefent.