Spellingregels

Als leerteam Taal/Lezen hebben we ons de afgelopen tijd beziggehouden met ons spellingonderwijs. Hoe kunnen we de spellinglessen van groep 3 t/m 8 zo invullen dat de kinderen hier maximaal van profiteren. In de bovenbouw zien we dat de werkwoordspelling extra aandacht vraagt. Op de laatste studiedag hebben we afgesproken dat er een stappenplan gemaakt wordt dat vanaf groep 5 gebruikt gaat worden. Voor de kinderen is het stappenplan dan toepasbaar en herkenbaar als ze in een nieuwe jaargroep komen. En zo waarborgen we de doorgaande lijn. We hebben ook tips uitgewisseld over een aanpak en websites waar je werkbladen kunt genereren om de werkwoordspelling te oefenen. Ook het toepassen van spellingregels buiten de spellingles om, blijft belangrijk. Hierbij denken we o.a. aan het schrijven van een verhaal of tekst in een PowerPointpresentatie. Hierop zijn de leerkrachten alert. Verder hebben we, als leerteam, de mooie taak om de schoolbibliotheek ‘up tot date’ te houden. Door de leesconsulent is er een saneerronde geweest en ligt er een advies voor het bestellen van nieuwe boeken. We kwamen erachter dat we veel prentenboeken over dieren in de bieb hebben. Bij het bestellen van nieuwe prentenboeken kijken we naar prentenboeken met andere onderwerpen zodat we een breed aanbod houden in onze schoolbibliotheek. In juni hoopt onze leesconsulent nog een activiteit met het team te doen over de boekenkring. Dit is een activiteit die leerkrachten in de klas kunnen doen om het leesplezier te vergroten. De leesconsulent geeft ons dan achtergrondinformatie en ook tips voor een praktische vertaalslag naar de klassensituatie. Verder heeft een van de leden van het leerteam een kennisbijeenkomst bijgewoond over de (nog komende) nieuwe kerndoelen voor taal/lezen zodat we ook op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op taal/leesgebied.