Onderzoekend leren

In het afgelopen jaar hebben we volop kennis gemaakt met diverse methodes thematisch werken. Dit leverde veel mooie en verrassende momenten op. We zagen nieuwsgierigheid, creativiteit en veel enthousiasme. De leerlingen waren volop in actie, lieten de zgn. 21e-eeuwse vaardigheden zien. Deze onderzoeksvaardigheden liggen op het vlak van communicatie, samenwerking, kritisch denken en creatief denken. Belangrijk om de leerlingen hierin te zien ontwikkelen!

Eén ding misten we, welke methode we ook uitprobeerden: de overdracht van kennis. Niet alleen wij als groepsleerkrachten misten dit, ook diverse leerlingen gaven dit aan. De methodes thematisch werken bieden veel minder informatie die gebruikt kan worden voor het overdragen van kennis dan onze methodes geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. En dit vinden we als school echt een gemiste kans.

In het nieuwe schooljaar gaan we de zaakvakken weer afzonderlijk aanbieden, maar in plaats van/naast de werkboeken bij de methode verrijken we de lessen met het onderzoekend leren. Zo geven we ruimte aan twee sterke pijlers: Het belang van het opdoen van kennis & het aanleren en ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden.